Vuoden 2023 tavoite: uusia EA-paikallisryhmiä
Intro-ohjelman ilmoittautumiset ovat jälleen avautuneet. Luontevin tapa lähteä mukaan EA-toimintaan onkin osallistua ensin intro-ohjelmaan - tämä oli myös Helsingin EA-yhteisön nopean kasvun taustalla. Jos osallistujia riittää, intro-ohjelmia järjestetään tänä vuonna pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereella, Lappeenrannassa ja Kuopiossa.
Vuonna 2023 esimerkiksi EA Kuopion ja EA Lappeenrannan startit vaikuttavat lupaavilta, ja suosittelenkin seuraamaan ryhmiä Instagramissa. Myös Turussa ja Jyväskylässä kytee, ja lisäkäsille on tarvetta.
Pääkaupunkiseudun ulkopuoliset ryhmät kiinnostavat minua, sillä olin vuonna 2022 mukana perustamassa EA Tamperetta: pientä paikallisryhmää pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. EA Tampere on edelleen hyvin pieni paikallisryhmä, jonka ydintoimintaa ovat intro-ohjelmien järjestäminen ja lukupiirit. Vuonna 2022 Tampereelle syntyi kolme intro-ohjelmaryhmää, ja lukupiireissä luettiin yhteensä kuusi EA-teemaista kirjaa. Toiminnan laajempi skaalaaminen vaatii kuitenkin vielä lisää ihmisiä.
Ja kuten jo sanottua, paras keino toiminnan skaalaamiseen on EA:n intro-ohjelma, sillä se on herättänyt paljon tyytyväisyyttä osallistujissaan. Syksyllä 2022 intro-ohjelmaan osallistuneilta kysyttiin palautelomakkeella, kuinka todennäköisesti (asteikolla 1-10) he suosittelisivat intro-ohjelmaa tuttavilleen jotka haluavat tehdä hyvää. Vastausten keskiarvo oli 8.75. Lisäksi jokainen osallistuja oli merkannut lukumateriaalien lukemisen itselleen “hyödylliseksi” tai “erittäin hyödylliseksi”, ja 94 % vastaajista koki keskustelutapaamiset “hyödyllisiksi” tai “erittäin hyödyllisiksi”. Nämä ovat hyviä tuloksia, ja tästä voitaneen päätellä, että intro-ohjelmaan osallistumista ei pidetä osallistujien keskuudessa ajanhukkana.
Intro-ohjelmien suurin pullonkaula on kuitenkin niiden markkinointi. EA Helsinki kasvoi aluksi orgaanisesti puskaradiomarkkinoinnilla, mutta muilla paikkakunnilla tarvittaisiin selvästi lisää näkyvyyttä. Esimerkiksi Tampereella EA on ollut kaikkiaan vieras konsepti, ja intro-ohjelmamainosten saaminen sähköpostilistoille on ollut paikoin haastavaa, kun mainoksia on luultu esimerkiksi yritysyhteistyöksi.
Pienenä Tampereen vinkkinä uusille EA-ryhmille: EA Tampereen perustamisen kannalta yksi tärkeimmistä askelista oli TREYn alaisen opiskelijajärjestön perustaminen. Tällöin toiminta vaikuttaa paikallisella tasolla uskottavammalta, kun on oma yhdistys jonka piirissä toimia. Etäsaareke Helsingin yliopiston alaiselle opiskelijajärjestölle kuulostaa epämääräiseltä. Eikä opiskelijajärjestön perustamiseen vaadita kuin 2-3 paikallisen yliopiston opiskelijaa.
Paikallisen yliopiston opiskelijajärjestönä saa tiedon myös muun muassa opiskelijatapahtumista joita on meneillään. Siten voi päästä esimerkiksi rastinvetäjäksi fuksisuunnistukseen. Omalla rastillamme syksyllä osallistujilla oli 5 minuuttia aikaa saada aikaiseksi mahdollisimman paljon hyvää. Tiukka aikaresurssi!
Tietysti myös sillä on suurta arvoa, että EA-yhteisö ei koostuisi vain opiskelijoista. Tampereenkin pieni yhteisö on muodostunut pääosin jo yliopistosta enemmän tai vähemmän eteenpäin siirtyneistä. Yliopistoyhteisö on kuitenkin erinomainen paikka tavoittaa kerralla monialaisesti hyvän tekemisestä kiinnostuneita ihmisiä.
Giving What We Can -organisaatio on kirjoittanut EA-yhteisöjen rakentamisesta motivoivan julkaisun, jossa arvioidaan EA-yhteisön rakennusta INT-viitekehyksen (importance, neglectedness, tractability) avulla. Sivulla kerrotaan muun muassa, että Against Malaria Foundation on tähän mennessä jakanut yli 70 miljoonaa hyttysverkkoa malarian leviämisen ehkäisemiseksi, ja että 80,000 Hours -järjestö on karkeasti arvioinut, että EA-yhteisö kaikkiaan saattaa vaikuttaa globaalisti vuosittain 10-100 miljardin Yhdysvaltojen dollarin edestä siihen, että rahaa käytetään tehokkaaseen hyvän tekemiseen. Koko julkaisun voit lukea tämän linkin takaa.
Eri puolilla Suomea on EA-henkisesti ajattelevia hyvän tekemiseen motivoituneita ihmisiä, jotka eivät ole koskaan kuulleet efektiivisestä altruismista. Pieni asia, joka voi tuottaa paljon hyvää, on intro-ohjelman markkinoiminen. Ja jos palautekyselyn tuloksiin on luottaminen, et tee markkinoidessasi karhunpalvelusta: intro-ohjelman läpikäyneet vaikuttavat tyytyväisiltä siihen, että ovat osallistuneet. Laita siis ilmoittautumislinkkiä eteenpäin!
Terveisin,